• 8 iulie 2025, Adriana BURLACU
Trenul electric produs de compania poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna a trecut cu succes mai multe etape esențiale de testare desfășurate pe inelul de test al Autorității Feroviare Române (AFER) de la Făurei, în județul Brăila. Luni, 7 iulie, oficiali ai Autorității pentru Reformă Feroviară au fost prezenți la fața locului pentru a observa desfășurarea testelor. Rama electrică a fost supusă unor evaluări complexe, dintre care au fost finalizate cu succes testele pentru sistemul de detectare a incendiilor, precum și cele referitoare la iluminat și dimensiunile trenului. În paralel, s-au derulat o serie de teste statice și dinamice ale sistemului de frânare, precum și verificări legate de semnalele din cabina de conducere.
Testele sunt încă în desfășurare, în prezent fiind analizate sistemele de semnalizare din zona destinată pasagerilor. După încheierea tuturor etapelor de la Făurei, trenul PESA urmează să fie testat direct pe rețeaua feroviară a României, ca etapă finală înainte de introducerea sa în circulație.
Achiziția ramelor electrice PESA a fost oficializată pe 30 ianuarie 2024, când Autoritatea pentru Reformă Feroviară a semnat un contract în valoare de 2.777.369.677 lei, TVA inclus, pentru furnizarea a 62 de rame electrice regionale (RE-R1), însoțite de servicii de mentenanță pe o perioadă de 15 ani. Finanțarea acestui proiect provine din Fondul de Modernizare al Uniunii Europene. Contractul prevede livrarea trenurilor în trei loturi, repartizate pe diferite rute regionale din țară. Lotul 1 cuprinde 20 de rame ce vor circula pe rutele București Nord – Ploiești Sud – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava și Bacău – Pașcani. Lotul 2 prevede 23 de rame pentru rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș și Huedin – Cluj Napoca – Bistrița. Lotul 3 include 19 rame alocate rutelor București Nord – Ploiești Vest – Brașov, București Nord – Roșiori, București Nord – București Obor/Fundulea și Constanța – Fetești.
Un moment important al acestui proces a avut loc pe 22 mai 2025, în cadrul Conferinței de Operatorie și Material Rulant organizată de Club Feroviar la Oradea. Atunci, la Episcopia Bihor, a fost livrată oficial prima ramă electrică, destinată certificării și omologării de către organismele competente: ASFR, AFER și ONFR. Conform contractului, toate cele 62 de rame vor fi livrate până în anul 2027.
Din punct de vedere tehnic, noile trenuri sunt compuse din trei vagoane și au șase boghiuri, dintre care două motoare sunt montate la primul vagon. Trenurile permit accesul la o înălțime de 600 mm deasupra șinei, fiind adaptate infrastructurii regionale din România. Pot atinge o viteză maximă de 160 km/h și au o capacitate totală de 238 locuri, dintre care 224 sunt scaune fixe și 14 pliabile. Trenurile sunt echipate cu patru motoare a câte 400 kW fiecare și dispun de un sistem de siguranță ETCT level 2. Sarcina maximă pe osie este de 18 tone, iar cadrul boghiului este sudat cu laser, asigurând o rezistență crescută a carcasei.
Noile rame electrice vor contribui semnificativ la modernizarea transportului feroviar regional din România, atât din punct de vedere al siguranței, cât și al confortului pasagerilor. După finalizarea testelor în laborator și pe teren, trenurile PESA vor intra treptat în exploatare, pe măsură ce vor fi recepționate și omologate.