×
Social
Sănătate
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
4.3756
4.9773
Ziar Braila
Evaluarea profesorilor, în atenția liderilor de sindicat


• 10 aprilie 2025, Adriana BURLACU


Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” la care este afiliat Sindicatul Învățământ Brăila, și-a exprimat unele rezerve cu privire la propunerea de evaluare a profesorilor, afirmând că nu este neapărat împotrivă, dar subliniind că sunt multe aspecte care trebuie clarificate înainte de implementarea unei astfel de măsuri. Nistor a adus în discuție întrebarea esențială despre ce anume se va evalua și, mai important, cum vor fi recompensați profesorii care muncesc mai mult și mai bine. El a subliniat că, în prezent, nu există un proiect al legii unitare de salarizare, ceea ce face imposibilă recompensarea adecvată a celor care performează la un nivel superior. De asemenea, Nistor a afirmat că, deși există o lege care prevede crearea unui fond de 2% din salariile unității școlare pentru a recompensa performanța, această prevedere a fost amânată, ceea ce face ca măsurile de recompensare să fie doar pe hârtie.

Pe 2 aprilie 2025, prim-ministrul Marcel Ciolacu a anunțat că profesorii din România vor fi evaluați anual printr-o platformă online, care va include analize ale performanței elevilor, dar și feedback din partea colegilor și a directorilor școlii. Scopul declarat al acestei măsuri este corelarea plății profesorilor cu performanța în educație. Totuși, Nistor a subliniat că, deși unii profesori foarte buni așteaptă să fie motivați în urma evaluării, acest lucru nu este posibil în lipsa unor stimulente financiare clare, cum ar fi bonusurile care ar trebui să însoțească evaluările. Potrivit acestuia, nu există în prezent un cadru legislativ care să permită punerea în practică a acestor măsuri de motivare financiară.

Un alt punct important ridicat de Marius Nistor a fost legat de feedback-ul oferit de directorii școlilor, în special de cei care sunt numiți politic. El a pus în discuție faptul că relațiile personale dintre profesori și directori pot influența în mod semnificativ evaluarea acestora. Liderul de sindicat a întrebat cum va fi obiectiv feedback-ul oferit de un director cu care un profesor poate avea o relație proastă, având în vedere că numirea multor directori în sistemul educațional se face pe criterii politice, nu pe merit. Aceasta este o problemă serioasă, deoarece, în opinia sa, evaluarea trebuie să fie corectă și obiectivă pentru a fi eficientă.

În plus, acesta a menționat și riscurile legate de o eventuală goană după note, care ar putea apărea ca urmare a acestui sistem de evaluare. El a atras atenția asupra faptului că această abordare ar putea genera presiuni suplimentare asupra profesorilor, care ar fi tentați să se concentreze mai mult pe obținerea unor note mari decât pe procesul de învățare propriu-zis, ceea ce ar putea crea probleme și în continuare în educație. Nistor a considerat că, în loc să ajute, evaluarea ar putea deveni doar o „hârtiuță în plus” în activitatea birocratică deja încărcată a cadrelor didactice, care ar trebui să dedice mai mult timp evaluărilor și mai puțin timp elevilor.

Totodată, Marius Nistor a subliniat că problema este legată și de timpul limitat pe care profesorii îl au la dispoziție pentru a realiza aceste evaluări, fără a afecta negativ activitatea didactică. În final, el a completat că un sistem de evaluare corect și eficient nu trebuie să fie doar birocratic, ci să adreseze și nevoile reale ale cadrelor didactice, oferindu-le resursele și motivațiile necesare pentru a performa la cele mai înalte standarde în educație.