×
Social
Sănătate
Economic
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
Publicitate
4.3826
5.0823
Ziar Braila
Trenurile CFR Călători revin pe șine după o noapte de suspendare și promisiuni „pe caiet”


• 23 octombrie 2025, Adriana BURLACU


După o noapte tensionată în care mai multe trenuri CFR Călători au fost suspendate, circulația feroviară va reveni la normal. Decizia a fost luată în urma unui acord între Compania Națională de Căi Ferate CFR SA și Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, prin care operatorul feroviar de stat a promis că își va plăti datoriile. Așadar, trenurile vor circula din nou, însă totul pare să se bazeze, deocamdată, pe promisiuni și angajamente scrise „pe caiet”, după cum ironizează o parte a opiniei publice.

Într-un comunicat transmis marți după-amiază, administratorul infrastructurii feroviare a anunțat că, în urma unui dialog instituțional între cele două companii, s-a ajuns la o înțelegere privind stingerea datoriilor restante. Sumele notificate anterior se ridică la aproape 80 de milioane de lei, mai exact, 79.914.237,65 lei. Conform acordului, plata acestor datorii se va face prin transferuri directe în conturile CFR SA și prin compensarea creanțelor reciproce, în conformitate cu prevederile legale.

„Ca urmare a acestor discuții constructive și a disponibilității manifestate de ambele conduceri, măsura suspendării temporare a circulației trenurilor operate de CFR Călători a fost anulată, traficul feroviar urmând să se desfășoare conform programului obișnuit de circulație”, se precizează în comunicatul oficial. Practic, în urma promisiunilor de plată, circulația feroviară va fi reluată integral, iar călătorii își pot continua deplasările fără alte perturbări.

Împăcarea dintre cele două companii a venit însă după o intervenție fermă din partea ministrului Transporturilor, Ciprian Șerban. Situația escaladase rapid, iar ministrul i-a avertizat pe directorii celor două entități, Ion Simu-Alexandru, directorul CFR SA, și Traian Preoteasa, directorul CFR Călători, că riscă să fie demiși dacă nu găsesc urgent o soluție și nu repun trenurile în circulație.

Într-o postare publicată pe Facebook, ministrul a subliniat că directorul general al CFR Călători a primit deja de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară peste 240 de milioane de lei, sumă suficientă pentru achitarea datoriilor către CFR SA. în opinia sa, rezolvarea conflictului nu era o chestiune de fonduri, ci una de voință administrativă. Ciprian șerban a cerut ca directorul CFR SA să abordeze „lucid” situația și să evite afectarea circulației trenurilor.

„Ambii sunt numiți conform Ordonanței guvernanței corporative, dar acest lucru nu îi scutește de responsabilitate. Dacă nu pot găsi soluții rapide, pot fi demiși”, a avertizat ministrul Transporturilor, făcând clar că nu va tolera blocaje în activitatea feroviară din cauza disputelor interne dintre cele două companii de stat.

După această intervenție, discuțiile s-au accelerat, iar reprezentanții celor două entități au ajuns la un angajament comun. Dincolo de declarațiile oficiale despre „dialog constructiv” și „colaborare instituțională”, realitatea arată că presiunea politică a fost decisivă în deblocarea situației.

În încheierea comunicatului său, CFR SA a anunțat că va continua să monitorizeze atent îndeplinirea obligațiilor asumate de CFR Călători. Compania promite să urmărească respectarea graficului de plată stabilit și aplicarea măsurilor corective necesare pentru a preveni repetarea unui astfel de incident. Cu alte cuvinte, administratorul infrastructurii feroviare își rezervă dreptul de a interveni din nou, dacă promisiunile nu vor fi respectate.

Episodul readuce în atenție problemele cronice ale sistemului feroviar românesc, datorii neplătite, lipsă de comunicare între instituții și decizii care afectează direct pasagerii. Deși trenurile revin acum pe șine, rămâne de văzut dacă acest nou angajament va fi respectat sau dacă, peste câteva luni, vom asista la o nouă criză „rezolvată” prin aceleași promisiuni. Cert este că, pentru moment, călătorii pot răsufla ușurați: circulația trenurilor se desfășoară din nou normal, iar amenințarea unei blocări a transportului feroviar a fost evitată, cel puțin până la următoarea „criză de pe caiet”.