×
Social
Sănătate
Economic
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
Publicitate
4.3449
5.0896
Ziar Braila
Viorel Botea și Virginia Broască, găsiți incompatibili de ANI


• 18 decembrie 2025, Adriana BURLACU


Analiza extinsă a declarațiilor de avere și de interese, realizată prin intermediul unui sistem de prelucrare de tip big data, reprezintă un instrument avansat de lucru care depășește sfera unui simplu exercițiu descriptiv sau statistic. Acest mecanism permite identificarea automată a unor corelații și suprapuneri relevante din perspectiva respectării regimului juridic al incompatibilităților, conflictelor de interese și evaluării averii, având un rol esențial în direcționarea activității de control către situații care necesită verificări aprofundate.

Prin utilizarea acestui sistem, sunt generate autosesizări care orientează activitatea operațională a inspectorilor de integritate către cazuri cu potențial risc juridic. Comparativ cu sesizările formulate prin canale tradiționale, analiza automatizată contribuie la reducerea semnificativă a timpului necesar de la momentul autosesizării până la soluționarea cazului. Totuși, o parte importantă din durata totală a procedurii este determinată de etapele obligatorii prevăzute de cadrul legal, care trebuie parcurse pentru asigurarea respectării drepturilor procesuale și a rigurozității administrative.

Este important de subliniat că semnalele rezultate în urma analizei automatizate nu constituie constatări definitive. Acestea reprezintă puncte de plecare pentru evaluări individuale, realizate de inspectori prin interpretarea documentată a datelor disponibile și prin aplicarea strictă a normelor legale în vigoare. Concluziile formulate în urma acestor verificări reflectă exclusiv rezultate fundamentate juridic, în urma unei analize detaliate a situației fiecărei persoane evaluate.

Prin intermediul instrumentului automatizat de analiză a declarațiilor, dezvoltat pentru a facilita identificarea posibilelor incidente de integritate, inspectorii au investigat și soluționat 18 cazuri privind încălcarea regimului juridic al incompatibilităților. Printre aceste cazuri se regăsește și cel al lui Botea Viorel, fost membru titular în cadrul Consiliului de Administrație al Spitalului Clinic Județean de Urgență Brăila, desemnat ca reprezentant al Consiliului Județean Brăila.

În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că acesta s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 28 aprilie 2021 – 19 octombrie 2023. Situația de incompatibilitate a fost generată de exercitarea simultană a calității de membru titular al Consiliului de Administrație al Spitalului Clinic Județean de Urgență Brăila și a unor funcții în organele de conducere ale unui partid politic, fapt interzis de legislația în vigoare.

Potrivit concluziilor inspectorilor, au fost încălcate prevederile art. 178 alin. (1) lit. f), coroborate cu dispozițiile art. 187 alin. (1), (2) și (13) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Aceste norme legale stabilesc în mod expres incompatibilitățile aplicabile membrilor consiliilor de administrație ale unităților sanitare publice, în scopul asigurării independenței, imparțialității și bunei guvernanțe în sistemul de sănătate publică.

Inspectorii de integritate au constatat existența unei stări de incompatibilitate și în cazul Toma Broasca Virginia Geanina, fost membru supleant în Consiliul de Administrație al Spitalului de Pneumoftiziologie Brăila. Situația a fost reținută în urma analizelor și verificărilor efectuate potrivit cadrului legal aplicabil funcțiilor din domeniul sanitar public.

Potrivit concluziilor formulate, Toma Broasca Virginia Geanina s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 21 decembrie 2022 – 26 septembrie 2024. Incompatibilitatea a fost generată de exercitarea simultană a calității de membru supleant în Consiliul de Administrație al Spitalului de Pneumoftiziologie Brăila și a unor funcții de conducere în cadrul unui partid politic, respectiv funcțiile de președinte și vicepreședinte în organisme ale acestuia.

Legislația în vigoare stabilește în mod expres incompatibilitățile aplicabile membrilor consiliilor de administrație ale unităților sanitare publice, inclusiv pentru membrii supleanți. Aceste prevederi au rolul de a asigura neutralitatea politică, independența decizională și buna guvernanță în administrarea instituțiilor publice din sistemul de sănătate.

În acest caz, inspectorii au reținut încălcarea dispozițiilor art. 178 alin. (1) lit. f), coroborate cu prevederile art. 187 alin. (13) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Textele legale menționate interzic membrilor consiliilor de administrație ale spitalelor publice să dețină, concomitent, funcții de conducere în cadrul partidelor politice, tocmai pentru a preveni conflictele de interese și influențele politice asupra actului de management sanitar.