• 27 martie 2025, Adriana BURLACU
Codul Rutier este cel prin care se reglementează traficul rutier și pietonal pe drumurile publice, stabilind cadrul legislativ care trebuie respectat de toți participanții la trafic. De obicei, cunoașterea acestui cod este obligatorie pentru șoferi, care trebuie să susțină un examen pentru a obține permisul de conducere. Totuși, anumite reguli care îi vizează direct trebuie să fie cunoscute și de pietoni, care, deși nu dețin permis de conducere, sunt tot participanți activi în trafic.
În ciuda importanței cunoașterii Codului Rutier, unele prevederi sunt adesea interpretate greșit, iar aceste interpretări eronate ajung să se răspândească rapid între oameni. Din păcate, această confuzie nu îi scutește pe cei care încalcă legea de sancțiuni, iar cei care nu respectă regulile pot fi amendați chiar și în cazul în care sunt convinși că ceea ce fac este corect.
Un exemplu frecvent de interpretare greșită este parcarea mașinilor pe trotuar. Mulți șoferi consideră că pot parca pe trotuar, atâta timp cât pietonii au loc să circule pe lângă vehicul. Totuși, legislația rutieră interzice ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, cu excepția cazurilor în care există indicatoare care permit acest lucru. Chiar și în aceste cazuri, șoferii trebuie să lase un spațiu de cel puțin un metru pentru pietoni. Astfel, deși există unele excepții, parcarea pe trotuar nu este permisă în majoritatea cazurilor.
Un alt mit răspândit este că pietonii nu sunt obligați să cunoască regulile de circulație și că nu pot fi amendați, deoarece nu dețin permis de conducere. Această concepție este complet greșită. Pietonii au obligația de a respecta regulile de circulație, inclusiv să se deplaseze pe trotuare, iar în absența acestora, pe acostamentele drumurilor, în partea stângă a drumului, în direcția lor de mers. De asemenea, trebuie să traverseze prin locuri special amenajate, care sunt semnalizate corespunzător, și să respecte semnalele semaforului destinat pietonilor. Ignorarea acestor reguli poate duce la sancțiuni, iar necunoașterea legislației nu reprezintă o scuză valabilă. Potrivit unui principiu de drept, „necunoașterea legii nu scuză pe nimeni de aplicarea ei”.
O altă regulă frecvent ignorată de șoferi este obligația de a circula cu luminile de poziție aprinse pe timpul zilei. Conform Codului Rutier, șoferii trebuie să aibă luminile aprinse chiar și în timpul zilei, atât pe autostrăzi, drumuri expres sau europene, cât și pe celelalte categorii de drumuri. Luminile pot fi fie cele de întâlnire (faza scurtă), fie luminile pentru circulația diurnă (DRL – Daytime Running Light).
Un alt mit circulă în legătură cu vârsta șoferilor. Mulți cred că permisul de conducere este anulat la o anumită vârstă, însă legislația nu impune limitări de vârstă pentru a deține permisul de conducere. Singurele condiții care pot duce la retragerea dreptului de a conduce sunt problemele medicale sau psihologice. Toți șoferii, indiferent de vârstă, trebuie să treacă periodic examene medicale și psihologice pentru a-și menține permisul de conducere.
Un alt aspect greșit înțeles este legat de semnalele semaforului. Mulți șoferi cred că pot trece pe culoarea roșie a semaforului pentru a face loc unei mașini de intervenție, dar acest lucru este incorect. Conform legislației, atunci când un vehicul este oprit la culoarea roșie și o mașină de intervenție se află în spatele său, cu semnalele luminoase și sonore aprinse, șoferul trebuie să se apropie cât mai mult de marginea drumului pentru a lăsa loc vehiculului de intervenție. Trebuie precizat că trecerea pe roșu pentru a facilita trecerea unei mașini de intervenție este o încălcare a regulilor și poate atrage sancțiuni.
De asemenea, unii pietoni greșesc când traversează strada chiar dacă semaforul le permite, dar mașinile de intervenție sunt în mișcare, cu semnalele aprinse. În aceste situații, pietonii trebuie să aștepte până când vehiculele de intervenție trec, chiar dacă semaforul este verde pentru ei. Ignorarea acestui principiu poate duce la riscuri majore pentru siguranța lor.