×
Social
Sănătate
Economic
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
Publicitate
4.3573
5.0545
Ziar Braila
Primul tren electric modern de tip Coradia Stream Alstom ajunge în România


• 26 iulie 2025, Adriana BURLACU


Noile trenuri sunt menite să modernizeze infrastructura de transport feroviar și să îmbunătățească serviciile oferite pasagerilor pe rutele electrificate din nord-estul, centrul și sud-estul țării. Astfel, orașe precum București, Iași, Cluj-Napoca, Galați, Brăila, Ploiești, Bacău, Suceava, Focșani și Buzău vor beneficia de un transport modern, sigur și eficient, în cadrul rețelei Interregio.

Transportul feroviar românesc intră într-o nouă eră odată cu plecarea primei locomotive electrice Traxx din Kassel, Germania, spre România. Anunțul a fost făcut de Alstom, compania producătoare, care a precizat că aceasta are momentan un finisaj albastru temporar, urmând ca designul final să fie aplicat după finalizarea testelor. Livrarea face parte dintr-un contract major derulat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), finanțat din fonduri europene nerambursabile.

La începutul anului, ARF a încheiat procesul de atribuire a pachetelor de servicii publice pentru operarea noilor trenuri electrice inter-regionale (RE-IR1). În urma licitației, CFR Călători a obținut dreptul de a opera materialul rulant pe patru rute cheie: București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați și Iași – Cluj-Napoca. Oferta companiei a fost adjudecată pentru o compensație unitară de 31,96 lei/tren-km, în timp ce Transferoviar Călători a fost desemnat operator de rezervă.

Trenurile Coradia Stream, fabricate de Alstom Ferroviaria S.p.A., vor intra în serviciul public ca parte a unui contract semnat de ARF în 2022. În total, România va primi 37 de rame electrice noi, din care 12 (11 active și una de rezervă) vor fi operate de CFR Călători. Acestea vor parcurge anual peste 11.000 de curse dus-întors, însumând aproximativ 4,58 milioane tren-kilometri.

Noile trenuri sunt menite să modernizeze infrastructura de transport feroviar și să îmbunătățească serviciile oferite pasagerilor pe rutele electrificate din nord-estul, centrul și sud-estul țării. Astfel, orașe precum București, Iași, Cluj-Napoca, Galați, Brăila, Ploiești, Bacău, Suceava, Focșani și Buzău vor beneficia de un transport modern, sigur și eficient, în cadrul rețelei Interregio.

Recent, prima ramă electrică RE-IR TS02 Alstom Coradia Stream a intrat în circulație, fiind alocată de ARF către CFR Călători pentru exploatare pe ruta București Nord – Ploiești Vest – Valea Prahovei – Brașov. Trenul circulă cu tarif de Interregio și este operat în baza contractului de servicii publice semnat între operatorul feroviar și ARF. Modelul Coradia Stream este special conceput pentru confortul și siguranța pasagerilor, fiind dotat cu tehnologii moderne, sisteme performante de frânare, aer condiționat, spații pentru persoane cu mobilitate redusă și conexiune Wi-Fi. Aceste trenuri vin să răspundă nevoii urgente de modernizare a transportului feroviar din România, după decenii de stagnare și infrastructură învechită.

Prin acest proiect, ARF urmărește nu doar să crească atractivitatea călătoriilor cu trenul, ci și să reducă amprenta de carbon, contribuind la tranziția verde a transportului public. În paralel, achiziția noilor locomotive electrice Traxx completează investițiile strategice în mobilitatea durabilă, cu accent pe reducerea timpilor de călătorie și creșterea fiabilității trenurilor.

Primele imagini și înregistrări video cu locomotiva în drum spre România au fost deja distribuite de Alstom, stârnind entuziasm în rândul pasionaților de transporturi și semnalând începutul unei transformări a rețelei feroviare românești. În lunile următoare, toate cele 37 de rame Coradia Stream urmează să ajungă în țară și să intre progresiv în circulație, contribuind la relansarea unui sistem de transport public esențial pentru mobilitatea regională.