×
Social
Sănătate
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
4.3331
5.0628
Ziar Braila
Ministrul Educației propune reformarea Evaluării Naționale


• 29 mai 2025, Adriana BURLACU


Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a adus în discuție o posibilă reformă majoră a modului în care se desfășoară Evaluarea Națională, calificând actuala formulă a examenului, susținut doar la două materii, drept „restrictivă” și „nenaturală”. Acesta a subliniat că este necesară o regândire a admiterii la liceu, în acord cu realitatea învățământului obligatoriu de 10 clase și cu standardele internaționale.

Într-o conferință de presă, ministrul a declarat că actualul sistem nu reflectă cu acuratețe nivelul real de pregătire al elevilor și contribuie la o presiune artificială care influențează în mod semnificativ traseul educațional al acestora. În sprijinul afirmației sale, a oferit exemple din Franța și Italia, unde examenele naționale nu sunt decisive pentru admiterea la liceu, ci au un rol de orientare, folosind teste standardizate și subteste care evaluează mai multe competențe.

Daniel David a reiterat preferința sa pentru un sistem bazat pe portofoliul educațional, un instrument folosit deja cu succes în Finlanda și alte state europene, care oferă o imagine de ansamblu a evoluției elevului pe parcursul mai multor ani școlari. Cu toate acestea, ministrul a recunoscut că implementarea acestui model în România este dificilă în contextul actual, din cauza discrepanțelor mari între școli și a subiectivității în notare.

Criticile față de relevanța Evaluării Naționale sunt împărtășite și de o parte a cadrelor didactice. De exemplu, Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I. L. Caragiale” din București, a atras atenția că rezultatele obținute de elevi nu reflectă întotdeauna competențele reale, ci mai degrabă capacitatea de a repeta și rezolva tipuri de probleme exersate în mod repetat.

Ministrul a lăsat deschisă posibilitatea ca noile măsuri să fie aplicate chiar din anul următor, precizând că metodologia pentru anul 2026 nu este încă definitivată. Totuși, a sugerat că un astfel de demers ar trebui să fie precedat de un proiect-pilot și de consultări extinse cu toți actorii implicați: profesori, părinți, elevi și sindicate. „Dacă ne punem de acord, putem începe mai devreme. Poate facem niște simulări. Nu țin neapărat să îl implementăm din anul viitor, dar la un moment dat va trebui schimbat modul în care funcționează Evaluarea Națională”, a afirmat el.

În ceea ce privește examenul de bacalaureat, ministrul a declarat că nu sunt planificate modificări imediate, considerând că actuala formulă este adecvată. Cu toate acestea, și acest examen va trebui ajustat în viitor, odată cu reformarea planurilor-cadru, pentru a asigura coerența întregului sistem educațional.

Declarațiile ministrului vin într-un context în care România a fost deja avertizată de două ori de experți internaționali asupra inadecvării Evaluării Naționale în forma actuală. Inițiativa unei reforme a acestui examen este privită de mulți ca un pas necesar pentru modernizarea și echitabilizarea sistemului de învățământ.