×
Social
Sănătate
Economic
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
Publicitate
4.3906
5.0859
Ziar Braila
Școala brăileană între progres și dificultăți: concluziile raportului anual


• 17 noiembrie 2025, Gabriela DELEANU


Inspectoratul Școlar Județean Brăila a publicat raportul anual privind starea învățământului, evidențiind o ușoară creștere a ratei de promovare la Evaluarea Națională și un nivel ridicat al calificării cadrelor didactice, dar și provocări demografice și sociale ce necesită atenție.

Creștere la Evaluarea Națională
Rezultatele finale ale Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, sesiunea iunie-iulie 2025, arată o rată de promovare de 89,41%, în creștere cu 0,10% față de rezultatele inițiale. Numărul elevilor cu medii peste 5 a crescut cu 2, reprezentând o creștere de 0,12%. La proba de Limba și literatura română, rata de promovare a fost de 93,01%, iar la Matematică s-a menținut la 83,02%.

Cadre didactice calificate, dar în ușoară scădere
Ponderea normelor didactice ocupate de personal calificat este de 98,32%, în scădere față de anul precedent (98,74%). Din totalul de 3.268 de posturi didactice, 2.402,87 sunt ocupate de titulari. Disciplinele deficitare rămân Matematica, Fizica, disciplinele tehnice și Educația muzicală specializată.

Provocări demografice și sociale
Raportul subliniază o tendință demografică îngrijorătoare: populația de 0-23 ani din județul Brăila este prognozată să scadă de la 71.575 în 2025 la 49.188 în 2030. Rata abandonului școlar în învățământul obligatoriu este de 0,46%. ISJ Brăila a prioritizat reducerea decalajelor de învățare și sprijinirea elevilor vulnerabili, inclusiv cei cu cerințe educaționale speciale sau proveniți din medii dezavantajate.

Inspecții școlare și domenii de ameliorat
În perioada noiembrie 2024 – aprilie 2025, majoritatea unităților de învățământ au obținut calificativul „Bine” la inspecțiile generale. Totuși, raportul indică necesitatea intensificării eforturilor pentru reducerea analfabetismului funcțional și a absenteismului, dezvoltarea programelor de mentorat pentru profesorii debutanți și implicarea mai activă a comunității.