• 24 iunie 2025, Adriana BURLACU
Luni, 23 iunie 2025, a început oficial procedura de recepție la terminarea lucrărilor pentru Podul suspendat peste Dunăre, care face legătura între județele Brăila și Tulcea. Etapa este esențială pentru finalizarea formală a unuia dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură din România. Recepția va dura câteva zile, iar, potrivit declarației făcute de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu, până la sfârșitul acestei săptămâni se va putea circula pe întreaga infrastructură aferentă podului, inclusiv pe drumurile de legătură de pe ambele maluri ale Dunării.
Începând cu data de 6 iulie 2023, când a fost deschis traficul pe pod, s-au înregistrat aproximativ 4.000.000 de treceri, semn al importanței și utilității acestei construcții. După recepție, responsabilitatea pentru întreținerea și mentenanța podului va fi preluată de o echipă aflată sub coordonarea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Buzău, care va asigura funcționarea în condiții de siguranță și eficiență a obiectivului.
Investiția în acest proiect de infrastructură majoră a inclus amenajarea a 23 de kilometri de drumuri, dintre care 17 kilometri se află pe teritoriul județului Tulcea. Punctul central al proiectului este podul suspendat de peste Dunăre, cu o lungime de 1,9 kilometri. Acesta este compus dintr-o deschidere principală de 1.120 de metri și două deschideri laterale, una de 489,6 metri pe malul Brăila și alta de 364,6 metri pe malul Tulcea. Accesul spre și dinspre pod se face prin intermediul a două viaducte, fiecare având câte 110 metri.
Drumul principal care traversează podul are două benzi pe sens și leagă direct județele Brăila și Tulcea. în plus, a fost amenajat un drum de legătură spre orașul Măcin, cu o lungime de 4,3 kilometri și câte o bandă pe sens. întreaga infrastructură este completată de intersecții giratorii, 33 de poduri, podețe, pasaje și o stație de taxare, care contribuie la fluidizarea traficului și la optimizarea conexiunilor între localitățile riverane.
Pilonii care susțin podul au o înălțime totală de 192 de metri, măsurată de la partea superioară a fundației, fiind amplasați în apropierea malurilor. Aceștia sunt dotați cu scări și lifturi, accesibile din benzile de întreținere aflate de-o parte și de alta a tablierului. Această dotare asigură accesul facil pentru operațiunile de mentenanță și inspecție periodică.
Structura podului este formată din 86 de segmente de tablier metalic, fiecare având o greutate medie de 250 de tone. Acestea formează partea de rulare a podului și au fost produse la șantierul Naval VARD Brăila, un element ce reflectă contribuția importantă a industriei locale la realizarea proiectului.
În cadrul Master Planului General de Transport al României, podul suspendat de la Brăila este integrat în traseul viitorului Drum Expres Focșani – Brăila – Tulcea – Constanța. Acest drum urmează să lege regiunile Nord-Muntenia și Sud-Moldova de zona de nord a Dobrogei, contribuind astfel la dezvoltarea accesului rutier către Delta Dunării, o zonă de importanță strategică și turistică.
Dacă procesul de recepție se desfășoară conform planului, finalizarea acestuia va coincide cu împlinirea a doi ani de la deschiderea circulației pe pod, marcând un moment simbolic pentru infrastructura românească și pentru conectivitatea regională dintre Muntenia și Dobrogea.