• 22 aprilie 2025, Adriana BURLACU
Noua rețetă de mixturi bituminoase utilizată pentru reasfaltarea căii 2 de rulare a Podului suspendat peste Dunăre de la Brăila s-a comportat foarte bine pe timpul iernii, ceea ce a dus la decizia de a aplica aceeași formulă și pe calea 1 a podului. Constructorii au dorit să testeze comportamentul acestei rețete asfaltice pe timp de iarnă, având în vedere că temperaturile scăzute ar putea afecta aderarea asfaltului și rezistența sa. Rezultatele au fost pozitive, fără fisuri sau alte semne de deteriorare, ceea ce a dat încredere autorităților pentru a continua lucrările și pe cealaltă cale de rulare.
Prin urmare, începând din 14 aprilie 2025, au început lucrările de reasfaltare pe calea 1 a podului, utilizând exact aceeași formulă asfaltică. Conform purtătorului de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, decizia de a folosi această rețetă pe calea 1 a fost luată după ce s-a constatat că asfaltul a rezistat bine în perioada rece, în ciuda riscurilor asociate temperaturilor scăzute. Acest tip de asfalt este mai dur și mai rezistent, iar constructorii au avut în vedere și comportamentul său pe timpul iernii, când există riscul ca materialele de construcție să nu adere corect din cauza frigului. Prin urmare, au așteptat temperaturi pozitive pentru a evita orice complicații care ar putea apărea din cauza condițiilor meteo nefavorabile.
Podul suspendat peste Dunăre, inaugurat în iulie 2023, este unicat în România și unul dintre cele mai mari poduri suspendate din Europa. Acesta a fost deschis circulației pentru a oferi o alternativă la traversarea Dunării cu bacul, facilitând accesul spre litoral. Totuși, imediat după inaugurare au apărut primele probleme legate de asfaltul aplicat pe pod, care s-a „vălurit”, motiv pentru care au fost necesare mai multe intervenții pentru remedierea acestor defecțiuni. Astfel, la doar câteva luni de la deschiderea podului, au început lucrările de reasfaltare, iar în octombrie 2024, a fost aplicată pentru prima dată o nouă rețetă de mixturi bituminoase.
Această rețetă a fost testată într-un laborator din Italia și adaptată specific pentru condițiile Podului de la Brăila, având în vedere particularitățile acestuia. Alin Șerbănescu a menționat că asfaltul standard nu a rezistat pe pod, motiv pentru care a fost necesar să se recurgă la o formulă special concepută pentru această infrastructură. Cu toate acestea, deși lucrarea a fost deschisă circulației, autoritățile române nu au recepționat încă podul, iar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că nu se va face recepția până când constructorul nu va rezolva toate problemele tehnice, inclusiv cele legate de asfalt. De asemenea, traficul rutier va fi deviat pe calea 2 de rulare între 14 aprilie și 3 iunie 2025, pentru a permite finalizarea lucrărilor de asfaltare pe calea 1, care va fi deschisă circulației în ambele sensuri pe durata lucrărilor.