Premierea elevilor câștigători ai Concursului de afișe și ai Concursului Național de Creație Literară „Ars Nova” și premiera spectacolului „Avioane de hârtie”, o producție realizată cu și despre adolescenți
Într-o atmosferă de profundă emoție și multă sensibilitate artistică, ediția a XX-a a
Concursului Național de Creație Literară „Ars Nova” organizat de Liceul de Arte „Hariclea Darclee” din Brăila a fost mai mult decât un simplu act educațional. A fost o pledoarie pentru frumusețea interioară, pentru sinceritate și curaj, o manifestare în care cuvântul scris a devenit o adevărată punte de legătură între generații, între vis și realitate, între suflet și lume.

Un OM între oameni
Pentru început, prof. dr. Gheorghe Antonescu, director al liceului și vicepreședinte al juriului, a anunțat că ediția din acest an îi este dedicată și celui care a plecat recent dintre noi, prof. Adrian Simion (1951–2025), fondatorul concursului și fost director al instituției, un OM între oameni, care a iubit frumosul și s-a dăruit pe sine, iar pentru asta a plătit un preț mult prea mare. De altfel, în memoria sa, festivitatea de premiere a început cu un moment de reculegere și cu versurile pe care le iubea, și care acum, capătă o nouă semnificație.
Premii pentru cei mai buni
Mai apoi, a urmat festivitatea de premiere, iar prof. Iuliana Blănaru, a citit din revista „Ars Nova”, publicația în care sunt cuprinse an de an numele premianților și fragmente din creațiile lor.
Juriul care a evaluat creațiile elevilor participanți a fost alcătuit din președintele - prof. Iulia Georgescu, inspector școlar, vicepreședintele – prof. dr. Gh. Antonescu – director Liceul de Arte “Hariclea Darclee”, alături de prof. dr. Georgiana Troia și prof. Maria Magdalena Perianu.
Sprijinul financiar oferit de Primăria și Consiliul Local Municipal Brăila a permis acordarea de premii în bani, recunoscând astfel valoarea actului creator al elevilor din întreaga țară.
Tema centrală a concursului a fost o călătorie în sine, o aventură literară în care participanții, împărțiți pe categorii de vârstă, au răspuns la provocări precum
„Eu și emoțiile mele – o poveste întoarsă pe dos” ,
„Fabrica de vise”, „Sedimente identitare” și
„Îmblânzirea sinelui”.
Pentru elevii claselor V–VI, această incursiune în lumea emoțiilor a devenit un prilej de a da viață unor povești neașteptate, în care inocența și sinceritatea au dat contur unor personaje pline de farmec, iar pentru cei din clasele VII–VIII, „Fabrica de vise” a fost un atelier al fanteziei, în care visul s-a transformat în poezie, iar realitatea a fost reimaginată în chei lirice sau epice inedite.
Elevii de liceu au adus în fața juriului și a publicului lucrări de o profunzime emoțională remarcabilă. „Sedimente identitare” a fost o temă ce a permis introspecții mature, în care trecutul personal și colectiv a fost analizat cu luciditate și emoție, în timp ce „Îmblânzirea sinelui” a devenit pentru elevii claselor a XI-a și a XII-a o formă de meditație asupra propriului drum, o încercare sinceră de a înțelege tumultul adolescentin.
Fiecare text primit a fost o confesiune, o fereastră către un interior adesea zbuciumat, dar întotdeauna sincer.
Un spectacol cu și despre adolescenți

În cadrul aceleiași manifestări, pe scena Teatrului „Maria Filotti” din Brăila, a avut loc și premiera spectacolului
„Avioane de hârtie” , o producție realizată cu și despre adolescenți, care a scos la lumină una dintre cele mai dureroase realități ale mediului școlar: bullying-ul. Piesa, pregătită cu grijă de profesori și elevi ai liceului „Hariclea Darclee”, a fost jucată cu autenticitate, emoție și curaj. A fost un act artistic complet, în care muzica, regia, dar mai ales jocul scenic au transmis un mesaj dur, dar necesar: agresorul și victima sunt, adesea, două fețe ale aceleiași suferințe.
Mai apoi, de la ora 18.00, a avut loc o sesiune de discuții deschise, la care au participat actori, avocați, judecători, profesori, părinți și psihologi. Dialogul a fost unul brutal de sincer, iar concluziile, dintre cele mai tulburătoare. Din păcate, în școală, fenomenul de bullying este real, prezent, dureros, iar uneori, chiar cadrele didactice aleg să-l ignore sau să-l ascundă sub tăcere, de teamă sau din neputință. S-a pus accent pe ideea că este nevoie acută de acțiune, de empatie, de implicare concretă. Cadrele didactice au fost îndemnate să se concentreze pe fiecare caz, oricât de izolat ar fi, să colaboreze cu specialiști, să asculte și să încerce să ajungă la inima fiecărui elev. De cele mai multe ori, adolescenții nu caută altceva decât să fie înțeleși, iar lipsa empatiei nu doar că nu ajută, dar poate agrava suferința.
Arta și educația, împreună pe același drum
Manifestarea, organizată în parteneriat cu Teatrul „Maria Filotti” și cu sprijinul Ministerului Educației și Cercetării prin programul „Împreună prindem curaj”, a fost un exemplu viu al modului în care arta și educația pot merge mână în mână. În centrul acestui demers a stat inițiativa „Artiștii au curaj!”, un proiect menit să stimuleze exprimarea artistică a tinerilor și să le ofere contexte reale de reflecție și dezvoltare personală. Programul a demonstrat că educația nu înseamnă doar informație, ci și formare, nu doar teorie, ci și trăire.
Atât concursul „Ars Nova”, cât și spectacolul „Avioane de hârtie” au adus în prim-plan două dimensiuni esențiale ale parcursului educațional: exprimarea liberă și asumarea socială. Literatura și teatrul au devenit oglinzi în care tinerii și-au văzut reflectate frământările, dorințele, neliniștile și visurile. În spatele fiecărui text premiat, în spatele fiecărui rol interpretat, s-au aflat adolescenți cu inimi deschise și voci care cer să fie ascultate.
Prin acest demers, Liceul de Arte „Hariclea Darclee” a confirmat, încă o dată, rolul său de centru al excelenței artistice și educaționale. Nu doar prin rezultatele obținute de elevi sau prin proiectele implementate, ci prin spiritul viu al evenimentelor pe care le creează, unele care inspiră, care provoacă și care transformă. Pentru că adevărata educație este aceea care lasă urme în suflet și care aprinde, în fiecare copil, flacăra cunoașterii și a curajului de a fi el însuși.