Liceul de Arte „Hariclea Darclee” din Brăila s-a alăturat cu implicare și responsabilitate proiectului educațional interdisciplinar „Vreau la școală!”, ediția a II-a, inițiat de Inspectoratul Școlar Județean Brăila. Această inițiativă, reglementată prin decizia nr. 30/03.03.2025 și înregistrată cu numărul 13388-146/18.11.2024, are drept scop prevenirea absenteismului și diminuarea riscului de părăsire timpurie a școlii, concentrându-se asupra sprijinirii elevilor vulnerabili. Proiectul aduce în prim-plan nevoia urgentă de a crea un mediu școlar în care fiecare copil să se simtă susținut, valorizat și motivat să rămână în sistemul educațional.
În acest context, la Liceul de Arte a fost organizată o dezbatere cu tema „Viitorul e la școală”, la care au răspuns prezent 49 de elevi, coordonați de profesoara Mocanu Mădălina, responsabila comisiei de absenteism, împreună cu profesorii Gălățanu Dragoș și Vasiloancă Loredana, precum și consilierul școlar, psihologul Steluța Fătu. Discuțiile au pornit de la un material PowerPoint care a expus cauzele frecvente ale absenteismului, dar și soluții concrete pentru combaterea acestuia. Elevii au analizat împreună aspecte ce țin de confortul școlar, investițiile recente în dotarea sălilor de clasă cu echipamente IT moderne, prezența atelierelor de specialitate, dar și atractivitatea ofertei educaționale a liceului, care include numeroase activități extracurriculare coordonate de cadre didactice dedicate.
Importanța participării active a elevilor la viața școlii a fost subliniată de fiecare vorbitor, iar ideile generate în timpul dezbaterii au fost completate cu o activitate practică inițiată de consilierul școlar. Astfel, elevii au fost invitați să se exprime artistic în cadrul unor ateliere de desen pe tema „Viitorul copiilor fără școală versus al celor cu școală”. Prin desen, adolescenții au transmis propriile viziuni despre importanța educației și impactul major pe care școala îl are asupra direcției de viață a fiecărui copil.
Tema absenteismului a fost abordată și în cadrul ședinței cu părinții, când activitățile realizate în cadrul proiectului au fost prezentate și diseminate. Dialogul deschis cu familiile elevilor a oferit prilejul identificării unor soluții comune și a consolidat parteneriatul dintre școală și părinți. Aceștia au reacționat cu interes și empatie, recunoscând dificultățile existente, dar și necesitatea implicării tuturor în susținerea copiilor pentru a rămâne în sistemul educațional.
Proiectul „Vreau la școală!” dovedește că, atunci când educația este abordată cu empatie, comunicare și implicare activă, se pot crea punți reale între elevi, profesori și părinți. Fiecare întâlnire, fiecare activitate desfășurată în cadrul acestei inițiative contribuie la construirea unei comunități educaționale solide, în care elevii sunt motivați, ascultați și sprijiniți să își contureze un viitor prin învățătură.