Rama regională PESA, recent sosită din Polonia, se află în plină etapă de testare la Centrul de Testări Feroviare Făurei, una dintre cele mai importante locații de profil din estul Europei. Trenul este supus unor verificări riguroase atât din punct de vedere static, cât și dinamic, sub supravegherea directă a specialiștilor Autorității Feroviare Române (AFER) și a reprezentanților producătorului.
Teste cu 50 de tone de nisip
Pentru a simula condițiile reale de exploatare, în tren au fost încărcate 50 de tone de nisip, echivalentul greutății câtorva sute de pasageri. Sacii au fost distribuiți strategic în vagoane, iar măsurătorile s-au realizat cu ajutorul unor traductori de sarcină montați între șine, conectați wireless la un computer care a înregistrat sarcinile statice pe fiecare osie.
Testele sunt esențiale pentru obținerea certificatului de tip, document necesar pentru punerea în circulație a ramei. În acest caz, responsabilitatea completă a revenit inginerilor AFER, care vor elibera raportul de încercări. Urmează și alte teste, menite să verifice respectarea parametrilor electrici și mecanici, cum ar fi distanțele de frânare sau nivelul de zgomot în exploatare.
Interes crescut pentru centrul de la Făurei
Potrivit lui Gheorghe Nicolaie, șeful centrului AFER, prezența trenului PESA a adus o încărcare semnificativă a capacității inelului de testare, acesta fiind rezervat deja la nivelul unui schimb până în anul 2028. În curând, în România va ajunge și trenul interregional PESA, destinat aceluiași program de reînnoire a materialului rulant.
Dar rama poloneză nu este singura aflată în testare. La Făurei se pot vedea și alte vehicule moderne, precum o locomotivă Talgo livrată companiei germane DB, dar și o ramă Coradia Stream, parte dintr-un lot de 100 de unități produse de Alstom pentru DSB – operatorul național danez.
Făurei se afirmă ca unul dintre cele mai importante centre de testare din Europa Centrală și de Est, alături de cel de la Velim, în Cehia. Deși și Polonia are un astfel de centru, acesta este limitat din cauza infrastructurii electrice, nu poate primi trenuri care folosesc altă tensiune decât 3kV curent continuu.
Nevoia de modernizare
Deși interesul pentru serviciile oferite de Făurei este ridicat, infrastructura centrului are nevoie de investiții urgente. în prezent, funcționează la capacitate maximă pe un singur schimb, dar în curând va trece la două schimburi, dacă volumul comenzilor se menține. în paralel, centrul pregătește testări pentru trenuri produse de Stadler Polonia și pentru un model de Stadler fabricat în Elveția, destinat Arabiei Saudite.
Totuși, capacitatea de atragere a noilor clienți depinde direct de dotările tehnice. Unele contracte au fost pierdute deoarece centrul nu a putut asigura testarea pantografelor la diferite înălțimi ale catenarei. În plus, echipamentele din camerele tehnice trădează vârsta instituției: siguranțe fuzibile ceramice sau relee electromecanice din anii ’60 sunt încă în funcțiune.
Planuri pentru viitor
Conducerea AFER are în vedere o amplă modernizare a centrului din Făurei, prin atragerea de fonduri europene și investiții proprii. Un prim pas a fost deja făcut: a fost lansată o licitație pentru realizarea unui studiu de fezabilitate, ale cărui oferte pot fi depuse până luni inclusiv, conform datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
Proiectul prevede realizarea unei substații de tracțiune electrică multi-tensiune, capabilă să varieze parametrii nominali și să permită efectuarea de frânări recuperative, o cerință esențială în testarea trenurilor moderne. Investiția face parte din programul amplu de modernizare și extindere a centrului, cu scopul de a crește calitatea și capacitatea de testare a sistemelor feroviare.