Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat, marți, că verifică site-urile de cumpărături Temu și Shein, două locații web foarte populare în rândul românilor amatori de chilipiruri. Decizia a fost luată deoarece în ultima vreme s-au înmulțit foarte mult reclamațiile celor care susțineau că au avut parte de unele practici nu prea ortodoxe în urma apelării la cele două site-uri de cumpărături online.
După cum au precizat reprezentanții ANPC, „acțiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianților, în relația cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esențial, comportamentul economic al acestora, respectiv potențiale încălcări ale legislației orizontale privind siguranța produselor și protecția consumatorilor (reduceri neautentice) și practici agresive – interfețe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar și alte aspecte (de exemplu, legate de siguranța produselor)”.
Pentru a evita să se confrunte cu anumite situații neplăcute, ANPC sfătuiește consumatorii care cumpără online de pe aceste site-uri să se informeze cu atenție înaintea achiziționării unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, prețurilor afișate, costurilor de livrare, informațiilor despre comerciant sau modalităților de plată disponibile. De asemenea, consumatorii sunt sfătuiți să citească secțiunea „Termeni și condiții” a site-ului de pe care doresc să cumpere produse.
„Înainte de încheierea achiziționarii, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site-ul comerciantului există informații corecte și complete privind: datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esențiale ale produsului; prețul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalitățile de plată și de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului; existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului”, au precizat comisarii ANPC.
În cazul în care consumatorii întâmpină o problemă atunci când fac cumpărături online, aceștia trebuie să încerce o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă. În schimb, „dacă acest lucru nu funcționează, vă puteți adresa Direcției de Soluționare Altenativă a Litigiilor din cadrul ANPC
https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României. În cazul în care operatorul economic își are sediul social într-un alt stat european, vă puteți adresa Centrului European al Consumatorilor din România
https://eccromania.ro, care vă ajută gratuit când aveți probleme de protecția consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziționat dintr-un alt stat european, vă informează gratuit asupra drepturilor pe care le aveți în timpul unor călătorii în alt stat european si vă oferă sprijin gratuit dacă aveți o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluționării problemei”, a mai transmis ANPC.
În cazul în care soluționarea nu este posibilă pe nicio altă cale, poate fi formulată o reclamație accesând
https://sesizari.anpc.ro, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.