Sindicatele reprezentative la nivel național se pregătesc pentru un mare miting de protest care va avea loc în Piața Victoriei, în fața sediului Guvernului României, pe 29 octombrie 2025, între orele 10:00 și 14:00. Manifestarea va fi organizată de confederațiile sindicale CSN Meridian, Cartel Alfa, CNSLR-Frăția și CSDR, în semn de nemulțumire față de măsurile de austeritate promovate de Guvernul condus de Ilie Bolojan.
Potrivit deciziei comune adoptate în cadrul întâlnirii președinților confederațiilor sindicale, afluirea participanților va avea loc între orele 10:00–11:00, iar defluirea între 13:00–14:00. Sindicatele anunță o participare masivă, reprezentând toate domeniile majore de activitate, de la transporturi și educație, până la sănătate și administrație publică.
Ceferiștii se alătură protestuluiUn rol important în mobilizarea angajaților îl vor avea feroviarii, care au confirmat oficial participarea. Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) a adoptat, printr-o hotărâre a Comitetului Director, decizia de a se alătura protestului. Anunțul vine după ce, în urmă cu două zile, organizația confirmase intenția de participare, fără a cunoaște încă data exactă a mitingului.
De asemenea, FSTFR a decis în unanimitate participarea la o eventuală grevă de avertisment la nivel național sau chiar la o grevă generală, dacă negocierile cu Guvernul nu vor conduce la rezultate concrete.
Nemulțumiri majore în sistemul feroviarPrintre principalele motive de protest se află deciziile conducerii CFR Călători de a anula 320 de trenuri cu circulație zilnică în 2025, considerate „nerentabile”. Sindicaliștii avertizează că, odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor din 14 decembrie 2025, aceste rute vor fi preluate de operatori privați, care vor primi subvenții pentru exploatarea lor.
„Trenurile declarate nerentabile pentru CFR Călători vor deveni brusc rentabile pentru privați, pentru că atunci se vor găsi bani de subvenție”, au precizat liderii sindicali, acuzând managementul companiei de complicitate la procesul de transfer al rutelor publice către firme private.
Nemulțumirile sunt amplificate de rectificarea bugetară recentă, prin care Guvernul României a redus bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii cu aproape două miliarde de lei. Sindicaliștii spun că această decizie a dus la „blocarea sistemului feroviar”, întrucât fondurile pentru compensațiile acordate CFR Călători au devenit insuficiente.
„S-a ajuns la lucrul pe caiet cu CFR Călători, prin subcompensarea și plata parțială a facilităților de călătorie, deși Ordonanța Trenuleț obliga Guvernul să asigure pentru 2025 compensația actualizată cu rata inflației, în conformitate cu legislația europeană”, au transmis reprezentanții FSTFR.
Salarii neasigurate pentru zeci de mii de angajațiSituația financiară a companiilor feroviare de stat este una critică, susțin sindicatele. Potrivit liderului FSTFR, Rodrigo Maxim, măsurile adoptate de Guvern ar putea lăsa fără salarii circa 36.000 de angajați din sectorul feroviar, în lunile noiembrie și decembrie 2025.
„Guvernul a lăsat fără salarii pe perioada sărbătorilor de iarnă zeci de mii de salariați. Pentru ultimele două luni ale anului nu mai există fonduri de plată la companiile feroviare de stat”, a declarat Rodrigo Maxim, criticând lipsa de reacție a autorităților.
Contextul social și economicMitingul din 29 octombrie se anunță a fi una dintre cele mai mari acțiuni sindicale din ultimii ani, pe fondul tensiunilor generate de politicile de austeritate și de reducerile bugetare operate de Guvernul Ilie Bolojan. Printre măsurile contestate se numără înghețarea salariilor bugetarilor, reducerea subvențiilor pentru companiile de stat și amânarea unor proiecte de investiții publice.
Sindicatele avertizează că dacă nu vor fi luate măsuri imediate pentru protejarea veniturilor angajaților și stabilizarea finanțării sistemelor publice, România riscă să se confrunte cu un val de greve și proteste în lanț.