Joi, 15 mai, Liceul de Arte „Hariclea Darclee” și Inspectoratul Școlar Județean Brăila vor veni în fața publicului cu un act cultural complex, desfășurat la Teatrul „Maria Filotti”, ce îmbină arta, educația și reflecția socială într-un program dedicat elevilor, profesorilor și părinților.
Activitățile debutează la ora 17.00, în Sala Mare a teatrului, cu premiera spectacolului „Avioane de hârtie”, rezultat al implicării elevilor în proiectul „Artiștii au curaj!”, o inițiativă menită să încurajeze exprimarea artistică în rândul tinerilor. Proiectul este finanțat de Ministerul Educației și Cercetării prin programul „Împreună prindem curaj”, axat pe susținerea inițiativelor educaționale care stimulează creativitatea și dezvoltarea personală.
Înaintea spectacolului, va avea loc premierea elevilor câștigători ai Concursului de afișe și ai Concursului Național de Creație Literară „Ars Nova”.
De precizat că premiile obținute de elevi la toate temele și categoriile de vârstă au fost publicate în revista liceului ,,Ars Nova”, apărută la Editura Edmunt.
După încheierea reprezentației teatrale, începând cu ora 18.00, în același spațiu, se vor desfășura o sesiune de discuții cu tema bullying-ului în mediul școlar. La acest dialog vor participa profesori, părinți și elevi, dar și specialiști în drept, psihologie și științele educației, cu scopul de a înțelege mai bine acest fenomen și de a identifica soluții concrete pentru prevenirea și combaterea sa.
Activitatea este organizată în parteneriat cu Teatrul „Maria Filotti” și cu sprijinul Ministerului Educației și Cercetării, confirmând importanța colaborării între instituțiile culturale și cele educaționale în formarea unor tineri conștienți, creativi și implicați social. Prin această inițiativă, Liceul de Arte „Hariclea Darclee” continuă să se afirme drept un pol al excelenței culturale și educaționale în Brăila, oferind elevilor nu doar ocazia de a-și dezvolta talentul artistic, ci și de a se implica activ în dezbateri relevante pentru societatea contemporană.
Jurnalul unei călătorii literare - prin emoții, vise și sine îmblânzit
Cea de-a XX-a ediție a Concursului Național de Creație Literară „Ars Nova” din acest an s-a desfășurat sub semnul introspecției și al imaginației. A fost o călătorie remarcabilă prin universuri personale, prin spații onirice, prin identități surprinzătoare și emoții profunde. Temele propuse – „Eu și emoțiile mele – o poveste întoarsă pe dos”, „Fabrica de vise”, „Sedimente identitare” și „Îmblânzirea sinelui” – au oferit un cadru provocator și generos, în care participanții au explorat cu sensibilitate și creativitate dimensiuni esențiale ale umanului, reprezentând nu doar elementul declanșator al demersului artistic, ci și o invitație la reflecție, autocunoaștere și exprimare autentică. Ele au deschis porți către lumi interioare bogate, uneori fragile, dar întotdeauna sincere și relevante pentru timpul în care trăim.
Pentru micii creatori din clasele a V-a și a VI-a, concursul de creație literară din acest an a fost o adevărată aventură în lumea emoțiilor. Povestea întoarsă pe dos a devenit, pentru fiecare participant, o ocazie de a plăsmui lucrări originale, cu întâmplări neașteptate și personaje surprinzătoare, care au arătat cât de frumoasă și complexă este lumea interioară a fiecărui copil. Cuvintele lor s-au transformat în ferestre către un spațiu lăuntric fascinant și candid, fiecare emoție având o poveste, frumos rostuită de micii participanți.
Tema „Fabrica de vise” le-a oferit participanților o fereastră larg deschisă nu doar către imaginație, dar și către sine. Tinerii autori din clasele a VII-a și a VIII-a au răspuns cu o explozie de creativitate, trăire și sensibilitate, transformând cuvântul scris într-un spațiu în care oniricul devine realitate literară. Am descoperit astfel nu doar lumi fantastice, dar și adevăruri profunde, ascunse în metafore, figuri familiare transformate în personaje magice și gânduri personale convertite în poezie. „Fabrica de vise” s-a dovedit a fi un topos și o expresie culturală , un spațiu al creației în care adolescenții și-au revendicat libertatea de a imagina, de a simți și de a exprima. Textele lor poartă urme de visare clasică și de revoluție interioară, de fantastic și de realitate subtil filtrată.
Pentru liceenii din clasele a IX-a și a X-a, tema „Sedimente identitare” a fost o invitație la explorare a sinelui profund, la întoarcerea spre ceea ce ne definește și ne face unici – rădăcini, trăiri, valori, întrebări și deveniri. Participanții au dat glas gândurilor lor cu o maturitate emoțională impresionantă, iar fiecare text a fost o formă de confesiune, o explorare a eului în raport cu lumea, cu trecutul, cu familia, cu schimbările personale sau sociale. Am citit povești care pulsează de sinceritate, de curaj și de căutare autentică. În ele s-au așezat, strat cu strat – ca într-un relief interior – toate acele sedimente care construiesc identitatea unui tânăr în formare: apartenența, validarea, rebeliunea, visul, memoria.
Într-o lume în care vocea interioară este adesea acoperită de zgomotul grabei și al așteptărilor futile, adolescenții din clasele a XI-a și a XII-a au ales o cale curajoasă: cea a întoarcerii spre sine. „Îmblânzirea sinelui” nu a fost doar o temă literară, ci o meditație asupra devenirii personale – un exercițiu de sinceritate, echilibru și asumare. Textele primite au fost construite asemenea unor oglinzi fragmentare, în care adolescența – cu toată frumusețea și fragilitatea ei – s-a reflectat în metafore dense, confesiuni lucide, uneori dureroase, dar întotdeauna vii. Am citit despre umbre care cer lumină, despre frici care se cer rostite și despre identități care se nasc, pas cu pas, prin scris.
Drept urmare, această ediție a demonstrat că literatura rămâne un spațiu esențial de cultură interioară. Dincolo de tehnică sau structură, lucrările înscrise în concurs au purtat acel „ceva” greu de definit, dar ușor de simțit: autenticitatea. Le mulțumim tuturor pentru că au scris nu doar poezii și proze, ci și adevăruri despre ei înșiși, scrisul rămânând un act de rezistență, de afirmare și de înțelegere, un instrument de autocunoaștere și de conectare profundă cu ceilalți. (Prof. Iuliana BLĂNARU)