×
Social
Sănătate
Economic
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
Publicitate
4.3898
5.0963
Ziar Braila
Sindicaliștii feroviari avertizează asupra riscului unei crize fără precedent, marcată de greve, trenuri anulate și o pierdere ireversibilă de personal calificat


• 8 octombrie 2025, Adriana BURLACU


Comitetul Director al Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) a adoptat mai multe hotărâri care vizează direct mecanicii de locomotivă de la CFR Călători. Într-un context economic tensionat, sindicaliștii analizează scenariile posibile pentru lunile noiembrie și decembrie, când compania ar putea rămâne fără fonduri pentru plata salariilor. Situația este considerată critică, iar în lipsa unor măsuri guvernamentale urgente, transportul feroviar riscă blocaje majore.

În cadrul ședinței, liderii FSTFR au discutat și despre posibilitatea ca trenurile CFR Călători să nu mai primească acces pe rețeaua națională, în cazul acumulării de datorii la plata Tarifului pentru Utilizarea Infrastructurii (TUI). O astfel de măsură ar duce la suspendarea circulației trenurilor, fapt care, potrivit sindicaliștilor, ar trebui folosit pentru compensarea zilelor de concediu și a orelor suplimentare restante ale mecanicilor. „Dacă CFR SA sau Electrificare CFR SA vor suspenda circulația trenurilor, mecanicii de locomotivă trebuie plătiți integral, deoarece în această perioadă se pot compensa toate orele suplimentare și se pot efectua zilele de concediu de odihnă restante”, se menționează în procesul-verbal al ședinței.

În același timp, Comitetul Director al FSTFR a abordat problema diminuării abuzive a sporurilor pentru conducere simplificată și condiții periculoase sau nocive, aplicată mecanicilor de drum (mecanic de locomotivă și automotor I). Potrivit sindicatelor, aceste diminuări s-au făcut „fără respectarea Contractului Colectiv de Muncă în vigoare, a instrucțiunilor și regulamentelor interne, dar și a Decretului-Lege 98/1990”.

Sindicaliștii se pregătesc, de asemenea, pentru o perioadă de proteste. FSTFR a decis participarea la mitingul organizat la sfârșitul lunii octombrie de confederațiile sindicale CSN Meridian, CNS Cartel Alfa, CSDR și CNSLR-Frăția, urmând ca federația să se alăture și unei eventuale greve de avertisment sau chiar generale. Membrii Comitetului Director au votat în unanimitate participarea la aceste acțiuni, în semn de solidaritate cu cele patru confederații care acuză Guvernul României de „distrugerea sistemului feroviar național”.

Nemulțumirile au fost amplificate de recenta rectificare bugetară, prin care Guvernul a redus fondurile Ministerului Transporturilor cu aproape două miliarde de lei. Sindicaliștii susțin că această decizie a generat „blocarea sistemului feroviar” și subfinanțarea cronică a CFR Călători. „S-a ajuns la lucrul pe caiet, prin plata parțială a facilităților de călătorie, deși Ordonanța Trenuleț obliga Guvernul să asigure în 2025 compensația actualizată cu rata inflației, conform reglementărilor europene”, precizează reprezentanții FSTFR.

Rodrigo Maxim, președintele FSTFR, a atras atenția că aproximativ 36.000 de angajați ai companiilor feroviare de stat riscă să rămână fără salarii în lunile noiembrie și decembrie. „Guvernul a lăsat fără salarii pe perioada sărbătorilor de iarnă mii de lucrători feroviari. Situația este fără precedent și pune în pericol nu doar siguranța circulației, ci și stabilitatea socială a angajaților”, a declarat liderul sindical.

Federația a analizat și efectele notificării transmise de CFR SA privind suspendarea traselor CFR Călători din cauza restanțelor la TUI. Sindicaliștii avertizează că o asemenea decizie ar avea consecințe grave asupra personalului auxiliar, pentru care nu există soluții compensatorii similare celor propuse pentru mecanici.

Un alt punct de tensiune îl reprezintă anularea a 320 de trenuri cu circulație zilnică în 2025, măsură pe care sindicaliștii o consideră „o greșeală majoră de management”. Ei susțin că trenurile eliminate din programul CFR Călători vor deveni profitabile pentru operatorii privați, care vor primi ulterior subvenții pentru a le prelua.

În fața acestor probleme, FSTFR le recomandă mecanicilor de locomotivă să se declare inapți în momentul în care nu își primesc salariile conform Contractului Colectiv de Muncă. „Mecanicul trebuie să se prezinte la serviciu, să întocmească raport de eveniment și să menționeze că este inapt din cauza problemelor provocate de neplata salariilor la termen, pentru a evita punerea în pericol a siguranței circulației”, se arată în hotărârea adoptată.

Federația avertizează că dacă situația nu va fi remediată urgent, România riscă să se confrunte cu o criză feroviară fără precedent, marcată de greve, trenuri anulate și o pierdere ireversibilă de personal calificat.