Provocări majore pentru transportatorii români. Aceștia riscă amenzi usturătoare sau chiar închisoare în anumite state europene dacă nu-și dotează camioanele de transport intracomunitar cu noua versiune de tahograf inteligent, până la 31 decembrie. La acest moment, doar 10.000 de camioane din 60.000 au acest nou tahograf.
Până la 31 decembrie 2024, toate camioanele si vehiculele de transport marfă care operează între țările Uniunii Europene trebuie să fie echipate cu tahografe inteligente versiunea 2, conform unei reguli europene stricte.
După această dată, cei care nu au respectat această regulă, riscă să facă chiar și un an de închisoare și să plătească amenzi majore, avertizează Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
În sondajele realizate de UNTRR și IRU pe această temă reiese că industria transporturilor rutiere atât din România, cât și din celelalte state membre UE se confruntă cu întârzieri și provocări majore în respectarea termenelor limitã ale Pachetului Mobilitate1. Un studiu IRU din septembrie efectuat în rândul a peste 1.000 de transportatori arată că doar 6,42% din flota acestora a fost dotată cu tahograf inteligent 2.
Tahograful inteligent 2 este un dispozitiv care monitorizează automat orele de condus, opririle și locația vehiculului, asigurandu-se ca soferii respectă perioadele de odihnă și că siguranța în trafic este menținută la standarde înalte, conform UNTRR.
Sancțiunile sunt severe pentru cei care nu respecta aceasta regula. In Germania, lipsa tahografului inteligent este considerata o incalcare grava a legii, in timp ce in Franța sanctiunile pot include amenzi de până la 30.000 de euro si chiar un an de inchisoare. Mai mult, vehiculele care nu sunt conforme risca sa fie oprite la frontieră, unde vor fi transportate la un atelier autorizat pentru a li se instala tahograful necesar, ceea ce ar însemna costuri suplimentare semnificative.