×
Social
Sănătate
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
4.3331
5.0628
Ziar Braila
O vară creativă și educativă la Muzeul Brăilei „Carol I”


• 23 iunie 2025, Adriana BURLACU


Muzeul Brăilei „Carol I” și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Brăila reiau în vara anului 2025 colaborarea educativă prin proiectul „VACANȚĂ LA MUZEU”, o inițiativă care aduce în prim-plan o alternativă atractivă la vacanța clasică a elevilor. Proiectul, structurat sub forma unei școli de vară, se va desfășura în perioada 23 iunie – august 2025 și propune un program extins de activități educative, culturale și recreative pentru copiii și adolescenții din Brăila. Obiectivul acestui demers este de a stimula interesul celor mici pentru patrimoniu, istorie locală și exprimare creativă, printr-o serie de întâlniri tematice, desfășurate atât în spațiile muzeului, cât și în afara acestora.

Prima etapă a proiectului are loc în perioada 23–27 iunie 2025 și marchează debutul unei veri active, dedicate învățării prin joc și descoperire. În prima zi, copiii vor fi întâmpinați de muzeografi și specialiști în educație muzeală, care le vor prezenta instituția și le vor ghida pașii prin diversele secții ale muzeului. Activitățile interactive din această zi urmăresc să creeze o legătură între participanți și patrimoniul cultural local, punând accent pe înțelegerea istoriei prin mijloace adaptate vârstei. Muzeul devine astfel un spațiu viu, unde cunoașterea se construiește într-un mod natural și accesibil.

Cea de-a doua zi a școlii de vară este dedicată orașului Brăila, explorat la pas de participanți sub îndrumarea echipei muzeului. Prin această activitate, copiii au ocazia să descopere repere istorice importante și să afle povești mai puțin cunoscute despre clădirile și străzile orașului. Turul ghidat îmbină elemente de orientare urbană cu noțiuni despre arhitectură, istorie și viața cotidiană a Brăilei de altădată, contribuind la formarea unui sentiment de apartenență la comunitate și la dezvoltarea unui respect față de spațiul public.

În ziua a treia, atenția este îndreptată asupra moștenirii culturale locale, prezentate prin povești, legende și obiecte de patrimoniu aflate în colecțiile muzeului. Activitatea urmărește să pună în valoare patrimoniul imaterial și să le ofere copiilor un cadru în care pot interacționa direct cu exponatele, punând întrebări și exprimându-și propriile opinii. A patra zi aduce o schimbare de perspectivă: copiii vor avea ocazia să intre în pielea unui muzeograf și să înțeleagă ce presupune organizarea unei expoziții. Aceștia vor lucra în echipe, selectând obiecte, propunând tematici și realizând etichete și panouri explicative. Activitatea stimulează spiritul de echipă, gândirea critică și capacitatea de a sintetiza informații, încurajând în același timp responsabilitatea față de patrimoniu.

Ultima zi a primei părți a școlii de vară este dedicată creativității și exprimării personale, prin organizarea unui concurs de talente. Copiii sunt invitați să prezinte ceea ce știu să facă cel mai bine: să cânte, să picteze, să recite sau să spună o poveste. Acest moment festiv încheie simbolic prima săptămână a proiectului și oferă participanților ocazia de a-și afirma individualitatea într-un cadru prietenos și sigur.

Proiectul demonstrează că educația culturală poate fi atractivă și eficientă atunci când este adaptată intereselor și nevoilor copiilor. Coordonatoarele programului, Viorica Preda, muzeograf în cadrul Serviciului Relații cu Publicul al muzeului, și Atena Avram, șefa Serviciului Management de caz pentru copii din cadrul DGASPC Brăila, contribuie prin implicarea lor la succesul unei inițiative care îmbină educația nonformală cu dezvoltarea personală și integrarea socială.

Pe măsură ce proiectul va continua și în lunile iulie și august, zeci de copii vor avea ocazia să învețe prin experiență, să-și formeze deprinderi utile și să își descopere pasiuni noi, într-un spațiu care valorifică cultura ca instrument de transformare pozitivă.