×
Social
Sănătate
Economic
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
Publicitate
4.3573
5.0545
Ziar Braila
Vishing-ul, o metodă de fraudă tot mai răspândită în România


• 14 august 2025, Adriana BURLACU


Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a lansat marți un clip de conștientizare pentru a atrage atenția publicului asupra unei metode de fraudă tot mai frecvent întâlnite în România, vishing-ul. Fenomenul, cunoscut și sub denumirea de „phishing vocal”, constă în apeluri telefonice prin care infractorii se prezintă drept angajați ai băncii, ai Poliției sau ai altor instituții oficiale, încercând să obțină informații personale sau acces la conturile bancare ale victimelor.

Potrivit specialiștilor DNSC, escrocii profită de încrederea oamenilor în instituțiile publice și bancare și folosesc tehnici de manipulare emoțională pentru a crea un sentiment de urgență și teamă. Printr-un discurs convingător și presiune psihologică, aceștia își determină interlocutorii să furnizeze date confidențiale, precum coduri de autentificare, informații de pe carduri bancare sau chiar să efectueze transferuri de bani.

„Nicio instituție legitimă nu va solicita prin telefon coduri de autentificare, precum codul CVV de pe card”, avertizează experții DNSC, subliniind că apelurile telefonice nu sunt mijloace oficiale prin care băncile sau autoritățile cer informații sensibile. Mai mult, metodele de fraudă devin tot mai sofisticate, atacatorii folosind tehnologii de falsificare a identității apelantului, care permit afișarea unui număr de telefon aparent oficial pe ecranul dispozitivului.

Clipul lansat de DNSC îndeamnă populația la vigilență și responsabilitate, accentuând ideea că primul pas în combaterea acestui tip de escrocherie este recunoașterea tacticilor folosite de infractori. Reprezentanții instituției recomandă ca, în cazul oricărui apel suspect, să nu se furnizeze niciodată date personale și să se contacteze direct instituția respectivă prin canale oficiale, pentru a verifica autenticitatea solicitării.

„Dacă ceva nu pare în regulă, reacționează! Nu lăsa panica sau graba să te determine să divulgi informații personale”, este mesajul transmis publicului de specialiștii DNSC. Aceștia reamintesc că vigilența, calmul și verificarea informațiilor sunt cele mai eficiente metode de apărare în fața tentativei de fraudă prin vishing.

Campania vine în contextul în care tot mai mulți români cad victime ale acestui tip de înșelătorie, iar atacatorii par să se adapteze rapid, găsind noi metode de a păcăli utilizatorii. Autoritățile atrag atenția că, deși pare o metodă simplă, vishing-ul este o formă complexă de inginerie socială, bazată pe exploatarea emoțiilor și reacțiilor instinctive ale oamenilor.