• 31 octombrie 2025, Adriana BURLACU
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a făcut miercuri un pas important în dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, prin semnarea a două contracte majore ce vizează construcția a 105 kilometri de drum de mare viteză. Valoarea totală a investiției se ridică la 10,2 miliarde de lei fără TVA, respectiv 12,4 miliarde lei cu TVA inclus. Proiectele fac parte din strategia națională de modernizare a rețelei de transport, contribuind semnificativ la conectivitatea regiunilor istorice și la fluidizarea traficului rutier.
Primul dintre contractele semnate vizează sectorul 2B Grințieș – Pipirig, unul dintre cele mai complexe și dificile segmente ale Autostrăzii A8 – cunoscută drept Autostrada Unirii, care urmează să lege Moldova de Transilvania. Cu o lungime de 32 de kilometri, acest tronson montan va include structuri complexe, precum viaducte și tuneluri, ce necesită soluții tehnice avansate. Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a subliniat provocările deosebite ale acestui proiect, arătând că este vorba despre unul dintre cele mai solicitante tronsoane din punct de vedere ingineresc.
Al doilea contract semnat privește Drumul Expres Focșani – Brăila, cu o lungime de 73,5 kilometri, o investiție de 4,29 miliarde de lei. Acesta reprezintă cel mai lung tronson de drum de mare viteză ce urmează să fie construit în baza unui singur contract. Lucrările au fost atribuite asocierii de constructori români formată din SA&PE Construct SRL (lider de asociere) – Spedition UMB – Tehnostrade SRL – Arcada Company. Termenul total de realizare este de 42 de luni, din care 6 luni vor fi dedicate proiectării, iar 36 de luni execuției propriu-zise.
Noul drum expres va asigura o legătură rapidă între podul peste Dunăre de la Brăila și autostrada A7, contribuind la îmbunătățirea conectivității între Moldova și Dobrogea. Directorul CNIR, Gabriel Budescu, a explicat că, deși traseul pare mai simplu decât cel montan al A8, el vine la rândul său cu dificultăți tehnice specific, deoarece în zonă, pânza freatică este ridicată, iar unele porțiuni sunt predispuse la inundații, ceea ce va impune soluții tehnice speciale din partea antreprenorului.
Un alt aspect important menționat de reprezentantul CNIR este legat de caracterul exclusiv românesc al consorțiului care va construi Drumul Expres Focșani – Brăila, fapt considerat o reușită pentru industria construcțiilor din România. CNIR a introdus în caietul de sarcini și o cerință suplimentară privind amenajarea spațiilor de servicii. Acestea vor trebui finalizate cu șase luni înainte de terminarea lucrărilor la fiecare tronson, pentru ca, odată deschise circulației, autostrăzile și drumurile expres să beneficieze de facilități complete.
Prin semnarea acestor două contracte majore, Compania Națională de Investiții Rutiere confirmă accelerarea ritmului de implementare a proiectelor de infrastructură de importanță națională. Atât Autostrada Unirii (A8), cât și Drumul Expres Focșani – Brăila sunt investiții strategice care vor contribui la reducerea timpilor de deplasare, la creșterea siguranței rutiere și la dezvoltarea economică a regiunilor traversate.
Gabriel Budescu a subliniat, de asemenea, importanța colaborării eficiente între autorități, antreprenori și comunitățile locale pentru a asigura derularea fără sincope a lucrărilor. Acesta a remarcat că, pentru ambele contracte, nu au fost depuse contestații, fapt care va permite începerea rapidă a activităților de proiectare și, ulterior, a lucrărilor propriu-zise.