• 8 iulie 2025, Adriana BURLACU
La Brăila, lectura continuă să fie o sursă de inspirație, reflecție și creativitate pentru elevii de toate vârstele, datorită inițiativelor educaționale care valorifică potențialul formativ al cărților. Printre acestea, Festivalul-concurs Național „CDIdei în cărți”, organizat de Centrul de Excelență Brăila, a ajuns anul acesta la cea de-a X-a ediție.
Invitația la lectură lansată de organizatori a fost, de fapt, o provocare adresată tinerilor cititori din întreg județul: aceea de a transforma experiența lecturii într-un demers creativ, colaborativ și profund personal. Elevii care au răspuns acestei provocări au fost implicați într-un proiect complex, care a depășit granițele unui concurs clasic, devenind o formă de învățare prin descoperire și expresie liberă.
Competiția s-a desfășurat pe patru categorii de vârstă, acoperind în mod echilibrat întregul parcurs educațional gimnazial și liceal. Elevii din clasele V-VI, VII-VIII, IX-X și XI-XII au fost invitați să își manifeste pasiunea pentru literatură în secțiuni dedicate, atât în limba română, cât și în limbi moderne. Această structurare a permis o diversitate tematică și stilistică remarcabilă, de la clasici ai literaturii române și universale până la autori contemporani și texte în limbi străine, toate descoperite prin ochii și sensibilitatea tinerilor cititori.
Elevii au participat în echipe formate din câte trei membri, alături de un coordonator, profesor sau bibliotecar, care le-a fost ghid în toate etapele proiectului. Alegerea unei lucrări literare a reprezentat primul pas, urmat de lectură aprofundată, discuții, interpretări și apoi transpunerea ideilor într-o serie de produse originale. Fiecare echipă a realizat o fișă analitică a cărții alese, un jurnal al procesului de lucru și un obiect creativ, cum ar fi o machetă, un afiș sau un booktrailer. Aceste produse nu doar că reflectau înțelegerea textului, ci și felul în care elevii au rezonat cu mesajul cărții, cum l-au interpretat vizual sau simbolic și cum au reușit să lucreze împreună pentru a-și exprima viziunea.
Toate proiectele au fost prezentate în fața unei comisii județene, care a evaluat cu atenție gradul de originalitate, coerența ideilor și expresivitatea fiecărei echipe.
Participarea a fost una semnificativă și a confirmat interesul crescut al elevilor pentru activitățile de acest tip. Proiectele în limba română au fost cele mai numeroase, cu douăzeci și patru de echipe înscrise, dintre care nouă au fost selectate pentru etapa națională. Limba engleză a atras șaisprezece echipe, șapte dintre acestea calificându-se mai departe. În secțiunea de limba franceză, toate cele trei echipe participante au fost selectate pentru etapa superioară, în timp ce din cele șapte echipe înscrise la limba germană, o echipă a reușit să obțină calificarea.