×
Social
Sănătate
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
4.2917
5.0603
Ziar Braila
Ministerul Educației lansează în consultare noile planuri-cadru pentru liceu


• 24 iunie 2025, Adriana BURLACU


Ministerul Educației și Cercetării a făcut un pas important în procesul de reformare a sistemului educațional liceal prin publicarea noilor planuri-cadru, documente esențiale care vor stabili structura disciplinelor și numărul de ore alocate fiecărei materii pentru următorii ani. Aceste planuri sunt acum în perioada de consultare publică, iar orice sugestii sau critici pot fi transmise până la data de 26 iunie 2025, la adresa consultareârocnee.ro. Aceste planuri vor marca începutul unei noi etape în educația liceală, aplicându-se pentru prima oară celor care vor începe clasa a IX-a în toamna anului 2026. Primul examen de bacalaureat desfășurat după noile reglementări este așteptat în anul 2030.

Această inițiativă vine ca răspuns la necesitatea adaptării curricumului la realitățile și provocările contemporane. Ministerul subliniază că actualele planuri-cadru și conținuturile manualelor sunt depășite și nu mai corespund unei logici curriculare moderne, în care progresul tehnologic și metodele didactice actuale trebuie să joace un rol central. Criticile vizează și faptul că programele existente nu reflectă în mod suficient evoluțiile recente din domeniul educației, ceea ce a condus la o nevoie stringentă de reformă. Astfel, noile planuri-cadru urmăresc să ofere un echilibru adecvat între discipline, pentru a forma competențele-cheie necesare.

Schimbările propuse includ o structurare clară a competențelor fundamentale pe care elevii trebuie să le dobândească, respectiv competențele lingvistice, multilingvistice, digitale, STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică), civice, antreprenoriale, dar și cele legate de viața personală și socială, precum și de expresia culturală. Se pune accent pe o formare complexă și integrată care să pregătească tinerii pentru provocările sociale și profesionale viitoare, nu doar pentru acumularea de cunoștințe teoretice.

O noutate importantă este reintroducerea în curriculumul liceal a unor discipline care au fost mai puțin promovate în ultimii ani, cum ar fi gramatică, istorie și geografie dedicate exclusiv României. Această decizie vine în contextul în care se dorește întărirea identității culturale și cunoașterea profundă a patrimoniului național. De asemenea, limba latină va reveni ca disciplină opțională în toți anii de liceu pentru filiera teoretică, la specializările uman și filologie, susținând dezvoltarea competențelor lingvistice și culturale.

Pentru filiera real, s-au prevăzut ajustări ale numărului de ore pentru discipline precum matematică, informatică, biologie, chimie, fizică și istorie. Aceste modificări vizează consolidarea profilului STEM și oferirea unei baze solide pentru cei care aleg specializări în domenii tehnice și științifice. Elevii specializării „Matematică-Informatică” vor beneficia de ore suplimentare la materiile de profil, iar în cazul „Științelor naturii”, orele de chimie și biologie vor crește, în timp ce fizica va menține același număr de ore. Pentru profilul uman, la specializările „Științe sociale” și „Filologie”, orele la limba și literatura română și limba modernă I vor crește cu două ore pe parcursul celor patru ani de liceu, evidențiind importanța limbilor și științelor sociale în formarea tinerilor.

Noile planuri-cadru mai includ și o componentă de educație pentru viață, care presupune introducerea unor discipline opționale obligatorii în ofertă, legate de un stil de viață sănătos, autocunoaștere, autoreglare psihologică, sport în echipă și arte. Aceste materii vor fi disponibile pentru elevi, care vor putea alege să le urmeze sau nu, ceea ce reflectă o abordare mai flexibilă și personalizată a educației. De asemenea, educația antreprenorială va fi integrată în mod explicit în cadrul disciplinei obligatorii de economie, iar consilierea și orientarea vor cuprinde elemente clare legate de dezvoltarea acestor competențe.

Un aspect deosebit de interesant este propunerea ministrului interimar Daniel David privind o variantă pilot a planurilor-cadru, care să permită o mai mare descentralizare și personalizare a educației la nivelul fiecărei unități școlare. Aceasta ar încuraja școlile să-și adapteze oferta educațională în funcție de nevoile elevilor și specificul local, primind totodată sprijin de specialitate din partea ministerului. Această abordare inovatoare răspunde cerințelor tot mai mari de flexibilitate și adaptabilitate în educație, oferind un cadru în care elevii pot beneficia de un parcurs educațional cât mai adecvat profilului și intereselor lor.

Pe site-ul oficial al Ministerului Educației, edu.ro, pot fi consultate în detaliu atât proiectul standard al ordinului pentru aprobarea noilor planuri-cadru, cât și documentele dedicate pilotării acestei noi formule educaționale.