• 29 octombrie 2024, Adriana BURLACU
Pe 8 noiembrie este programat să aibă loc Black Friday România, un eveniment așteptat cu nerăbdare de toată lumea. Pe această cale, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Sebastian Hotca, a venit cu o serie de recomandări pentru consumatori. Aceștia sunt sfătuiți să se informeze bine înainte de a face cumpăraturile, pentru a se asigura că beneficiază, cu adevărat, de oferte, în special în această perioadă.
“Recomandam consumatorilor verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică ce a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele electronice”, a menționat Sebastian Hotca într-o postare pe Facebook.
De altfel, trebuie să se știe faptul că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, prin intermediul Centrul European al Consumatorilor România - ECC Romania, a realizat un ghid pentru consumatorii care vor să achiziționeze produse în perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday. Printre altele, în cadrul acestui ghid se menționează că indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul). De asemenea, consumatorii trebuie să știe faptul că pe internet există mai multe comparatoare de prețuri unde poate fi verificată evoluția în timp a prețurilor produselor. Aceastea îi oferă posibilitatea clientului să aibă mai mult control asupra deciziei sale și face ca magazinele să evite afișarea unor reduceri nereale.
În cadrul ghidului se mai subliniază că orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat; fie prin mențiunile “preț nou”, “preț vechi” lângă sumele corespunzătoare; fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
În plus, prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință / prețului anterior. Pentru a înțelege cum stau lucrurile, ANPC subliniază că prețul de referință / prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.