×
Social
Sănătate
Economic
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
Publicitate
4.3573
5.0545
Ziar Braila
Reorganizare amplă în învățământ


• 12 august 2025, Adriana BURLACU


Începând cu anul școlar 2025–2026, rețeaua școlară din România va intra într-un proces de reorganizare fără precedent, în baza unei proceduri detaliate publicate recent în Monitorul Oficial. Modificările au fost introduse ca urmare a prevederilor legii privind unele măsuri fiscal-bugetare, iar autoritățile centrale și locale din educație sunt obligate să respecte un calendar strict pentru implementarea acestor schimbări.

Potrivit noilor reguli, inspectoratele școlare județene vor analiza rețeaua aprobată pentru anul școlar următor și vor identifica toate unitățile de învățământ care nu mai îndeplinesc criteriile necesare pentru a funcționa cu personalitate juridică. Sunt vizate inclusiv acele școli care aveau deja ordin de reorganizare emis pentru 1 septembrie, ordine ce devin nule odată cu intrarea în vigoare a noii proceduri.

Evaluarea se va baza pe trei criterii esențiale: efectivele de elevi prevăzute în planul de școlarizare pentru 2025–2026, gradul de realizare a acestuia în ultimii patru ani și strategia locală de dezvoltare a învățământului. Astfel, unitățile care nu ating pragurile stabilite riscă să fie comasate sau transformate în structuri arondate altor școli.

Autoritățile locale și inspectoratele școlare au termen până la 11 august 2025 pentru a întocmi un document oficial în care să detalieze modalitatea de reorganizare și lista unităților vizate. Consultările pot avea loc în format fizic, online sau hibrid. Lista școlilor propuse pentru reorganizare, împreună cu documentația justificativă, va fi transmisă către ARACIP, precum și către Ministerul Educației și Cercetării, în vederea informării.

În situațiile în care nu se ajunge la un consens între inspectorate și autoritățile locale, divergentele vor fi raportate la Ministerul Educației, care va avea două zile (11–12 august) pentru a lua o decizie definitivă cu privire la forma reorganizării. ARACIP va analiza dosarele și va transmite hotărârile finale către minister până la data de 13 august, iar ordinele de reorganizare vor fi comunicate până pe 25 august către inspectorate, care, la rândul lor, le vor transmite autorităților locale în cel mult două zile lucrătoare.

Noua procedură afectează și liceele și colegiile pedagogice care nu dispun de clase de aplicație. Acestea vor fi obligate să includă în structura lor unități cu nivel antepreșcolar, preșcolar sau primar, aflate la rândul lor într-un proces de reorganizare. Sunt vizate și unitățile care funcționează doar cu autorizație provizorie sau care sunt arondate altor instituții.

Regulile devin mai stricte și pentru formarea noilor clase: grădinițele, clasele pregătitoare, clasele a V-a și a IX-a vor fi constituite cu un număr de elevi peste media legală prevăzută de Legea nr. 198/2023, fiind permisă o singură excepție pe filieră sau profil.

După aprobarea reorganizării, pe baza hotărârii ARACIP, vor fi transferate drepturile, obligațiile, personalul și baza materială către unitățile absorbante. Singura excepție o constituie terenurile și clădirile aflate în domeniul public al autorităților locale. Se vor asigura încadrările legale ale personalului, inclusiv pentru personalul didactic auxiliar și cel administrativ, conform metodologiei în vigoare. De asemenea, se vor aviza noile state de personal și se va verifica încheierea contractelor pentru cei transferați.

Procedurile de radiere fiscală a școlilor desființate și predarea arhivei acestora vor fi, de asemenea, parte din procesul complex de tranziție administrativă. Inspectoratele au obligația de a încheia toate aceste modificări până la începerea anului școlar 2025–2026.

Pentru a garanta calitatea procesului de reorganizare, unitățile școlare nou formate sau comasate vor fi evaluate periodic de către ARACIP în termen de un an de la finalizarea reorganizării.