×
Social
Sănătate
Economic
Educație
Cultură
Evenimente
Administrație
Sport
Publicitate
4.3738
5.0885
Ziar Braila
Noile rame electrice PESA, testate la Făurei


• 14 octombrie 2025, Adriana BURLACU


Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, împreună cu reprezentanți ai companiei PESA Bydgoszcz SA, au participat recent la testul în tracțiune multiplă al ramei electrice PESA EMU 655-5, desfășurat în incinta Centrului de Testări Feroviare Făurei. Evenimentul a marcat o etapă esențială în procesul de certificare a noilor trenuri care urmează să fie introduse pe rețeaua feroviară din România.

Testul de tracțiune multiplă reprezintă o probă tehnică obligatorie înaintea autorizării definitive a materialului rulant pentru circulație. Scopul acesteia este de a verifica funcționarea simultană a mai multor rame electrice, cuplate între ele, într-un sistem unitar de comandă și control. În cadrul testului organizat la Făurei au fost conectate trei rame electrice, pentru a se evalua performanțele de tracțiune, stabilitatea sistemelor și sincronizarea echipamentelor în condiții de exploatare reală.

Noile rame electrice fac parte din lotul de 62 de unități destinate traficului regional și suburban, achiziționate de ARF prin Fondul pentru Modernizare. Aceste trenuri vor contribui la modernizarea transportului feroviar de călători, oferind un nivel superior de confort, eficiență energetică și siguranță, în concordanță cu standardele europene actuale.

Proiectul de achiziție, derulat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară în parteneriat cu producătorul polonez PESA Bydgoszcz SA, este unul dintre cele mai ample programe de reînnoire a materialului rulant din România. în vara acestui an, ARF și PESA au semnat acte adiționale la cele două contracte de furnizare a ramelor interregionale și regionale, cu scopul de a evita pierderea fondurilor europene alocate țării prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Conform noilor prevederi, finanțarea lotului de rame regionale va fi asigurată prin Programul Transport 2021–2027, iar livrările vor fi realizate în trei etape distincte, până la jumătatea anului 2027.

Pentru Lotul 1, care cuprinde 20 de unități RE-R, termenul final de livrare a fost extins până la 30 iunie 2027, în loc de ianuarie 2027. Prima ramă electrică din acest lot urmează să ajungă în România până la 30 septembrie 2025, pentru efectuarea etapelor de omologare, certificare și autorizare necesare punerii în exploatare.

În cazul Lotului 2, care include 23 de unități RE-R, termenul final de livrare este stabilit pentru 31 iulie 2027, iar prima ramă va fi adusă în țară până la 31 mai 2025, în vederea testărilor preliminare.

Pentru Lotul 3, compus din 19 rame electrice RE-R, termenul limită de livrare este 30 iunie 2027, iar prima unitate urmează să fie transportată în România până la 31 august 2025, pentru procedurile de certificare și autorizare de circulație pe rețeaua feroviară națională.

Testele derulate la Făurei confirmă progresul semnificativ al colaborării dintre Autoritatea pentru Reformă Feroviară și PESA, precum și angajamentul ambelor părți de a respecta graficul de implementare. Rezultatele pozitive obținute în faza de testare sunt o garanție că noile trenuri vor răspunde cerințelor tehnice și operaționale impuse de infrastructura feroviară românească.

Ramele electrice PESA EMU 655-5 sunt proiectate pentru a asigura un transport modern, accesibil și sustenabil. Acestea dispun de facilități adaptate nevoilor pasagerilor contemporani: sisteme moderne de climatizare, spații speciale pentru persoane cu dizabilități, zone pentru biciclete, Wi-Fi și prize pentru încărcarea dispozitivelor electronice. Trenurile vor putea circula cu viteze de până la 160 km/h și vor contribui la reducerea timpilor de călătorie, dar și la creșterea atractivității transportului feroviar regional.

Odată finalizate testele de certificare și începute livrările efective, noile rame PESA vor intra în exploatare pe principalele linii regionale ale țării, contribuind la transformarea transportului feroviar dintr-un sistem depășit într-unul competitiv, aliniat cerințelor europene.